HTML

Mi ez?

Zsemledisznó mindenbe beleüti az orrát. Általános blog, hol ilyen, hol olyan tartalommal. Amolyan véleménymondós, de lesz történetmesélés is.
Magpet szerint. Bővebben?

Friss topikok

Linkblog

2012.08.19. 00:49 magpet

Magyarország-külföld : 48-58

20120819_autopalya.jpg

A Zsemledisznó forgalomszámlálósat játszott az autópályán, az adatokból pedig messzemenő következtetéseket von le. Mint a sondertransportból. Ne csillogjon a szemed, nem idegengyűlölet a téma.

Van bennem párszázezer magyar kilométer, mellé néhány tízezer európai. Ennek gyűjtögetése közben alakult ki az a rögeszmém, hogy egy ország gazdasági állapotát jól jellemzik az autópályán mozgó különleges szállítmányok, vagyis a sondertransportok. Annak is megvan az oka, hogy németül nem beszélőként mégis épp ezen a nyelven ragadt meg az agyamban ez a kifejezés: igen, ott lehet a legtöbb ilyet látni. Ezek többnyire hatalmas vas, beton, vasbeton objekteket szállító teherautók, ízléses furgonos-sárgavillogós kísérettel. Azért szaladgálnak az úton, mert a dolgot viszik valahová, ahol valami épül.

Hogy nálunk megritkult a különleges, túlméretes szállítmányok felbukkanása, már rég tudomásul vettük. Ami kicsit elgondolkodtató, az a normál méretű szállítmányok, vagyis a személyautók forgalmának alakulása az autópályákon. Szeretném gyorsan elrontani a különféle beszűkült agyú ökonáci csoportok hangulatát: bár bringázni csodálatos dolog (magam is gyakran teszem), egy ország autópálya-hálózata és annak használati adatai bizony szoros összefüggésben vannak a gazdasággal. Oda-vissza.

Mik ezek a számok? Egyszerű. Az utóbbi időben (értsd: évek) azt tapasztaltam, hogy az autópályákon apad a magyar forgalom, és nő a nem magyar. A nem magyar alatt leginkább persze azokat az autókat kell érteni, amik a legkülönbözőbb rendszámokat viselik ugyan, de a jármű állapota, plafonig pakoltsága, valamint a vezetési stílus alapján mégis egyértelmű: kelet-európai vendégmunkással van dolgunk. Esetleg néha egy-egy regadókerülő Rosenheimből vagy Érsekújvárról. Kerítettem hát egy ügyes kis számláló-alkalmazást az okostelcsire, és életem kockáztatásával vadul nyomogattam a gombot Tatától a M0-leágazásig, vagyis kb. 50km-en át. Az eredmény a képen látható: 48 magyar rendszámú autó mellett 58 külföldi suhant el mellettem. Az elmúlt hónapok emlékei alapján ugyanezt a felmérést akár az M3-ason is elkészíthettem volna, a helyzet ott is hasonló.

Elgondolkodtam, mi lehet a jelenség oka. Több körülmény összejátszására gyanakszom.

Van ugye egy magyar gazdaság, ami látványosan romokban hever. Ennek egyenes következménye, hogy az embereknek kevesebb a pénze, így kevesebbet autózgatnak. Ha mégis megteszik (vagy meg kell tenniük), akkor inkább a (még) ingyenes utakat használják, még akkor is, ha ez lassabb és veszélyesebb. Néhány cégautóra még felkerül az éves matrica, a gazdagok esetleg megveszik az okosan megszüntetett 4 napos helyett a 3000Ft-ba kerülő 10 napost a hétvégi kiruccanáshoz, és ennyi. A vendégmunkás – bár nyilván nem örül, hogy csak a drágább opció létezik – nyel egyet, és megváltja a 10 napos verziót, mert egyrészt neki adott esetben 2000km-t kell legyűrnie hazáig, másrészt pedig belefér. Ugye érezzük a dolog finom pikantériáját? A csöves román, ukrán, bulgár megveszi, a büszke magyar meg a párhuzamos dűlőúton sunnyog 40-nel, 6 bar-ra fújt kerekekkel, mert így a fogyasztás is kevesebb...

A rengeteg nálunk áthaladó vendégmunkásnak egyvalaki biztosan hálás lehet: az autópályákkal kapcsolatos statisztikákat készítő, és azokat melldöngetve kihirdető tudósok. Nekik köszönhető ugyanis, hogy a 4 napos matrica megszüntetése után büszkén jelenthetik ki, hogy okosan számoltak, mert több lett a bevétel. De vajon mit élénkít az ország gazdaságán az a román vendégmunkás, aki összesen egy 10 napos matrica árát hagyja nálunk a kasszában? Mert a magyar szakasz neki semmi más, mint eljutni az olcsó osztrák üzemanyagtól az olcsó románig, közte még tankolni se szabad, mert itt az is az egekben. Ezzel szemben mit eredményezhetne, ha a magyar családok is gyakrabban szánnák rá magukat, hogy kimozdulnak, mert nem érzik a pofátlan lehúzást az autópályadíj körül? Család tankol, szállást vesz, ebédel, stb...

Meglehet, hogy idealista vagyok, és túlgondolom. Meglehet, hogy az ingyenes autópálya se élénkítene semmit a mozgékonyságon, és ezen keresztül a gazdaságon. De hogy egy folyamatosan lassuló gazdaság mellett az itt élők, itt adózók maradék mozgásterének szűkítése nem viszi előre a dolgot, abban nagyjából biztos vagyok.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://zsemlediszno.blog.hu/api/trackback/id/tr454719587

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.