HTML

Mi ez?

Zsemledisznó mindenbe beleüti az orrát. Általános blog, hol ilyen, hol olyan tartalommal. Amolyan véleménymondós, de lesz történetmesélés is.
Magpet szerint. Bővebben?

Friss topikok

Linkblog

2014.10.01. 11:47 magpet

Megint egy bringa - most a Brompton

A Zsemledisznóból nem lesz bringás vagy városi közlekedős blog, de most valahogy mégis úgy alakult, hogy a Bubi után egy másik kétkerekűt próbáltam ki. És mivel elég különleges darabról van szó, megírom.

14120830618907.jpgMegkaptam a cuccot - izgatottan várom a munkanap végét

 

A Bubi hatékonyságát vizsgáló féltudományos írásomat olvasta egy kedves régi barátom, aki most hirtelen közelebbi kapcsolatba került a Brompton kerékpárokkal (fb-hu). Felhívott, hogy nem tekernék-e egy kicsit ezzel a hajtogatós szerkezettel, mert tán összevethetnénk a Bubival. Nyilván akartam tekerni vele, így másnap András már meg is hozta a tesztkészüléket.

Tényleg nem szeretnék most a Brompton mély tesztelésébe belemenni, vannak erre sokkal felkészültebb szakemberek, de azért pár mondatban mesélnék róla. Már csak azért is, hogy tudjuk, mit hasonlítunk épp a Bubihoz, illetve a jól bevált "kontroll-csoporthoz", a TREK 4500-ashoz. A Bubival való összevetés lesz itt ugye a fő izgalom, mert míg a TREK inkább egy sportszerszám, amivel közlekedni is lehet, addig a Bubi és a Brompton a praktikus, egyszerű városi közlekedést hivatott szolgálni.

14120830617295.jpgEllenfelek: az apróra csomagolt Brompton és a csomagtartóval súlyosbított TREK 4500.
A Bubi lemaradt a képről, de őszinte leszek: ebből a sorból nekem kevéssé hiányzik. :)

 

András egy Smart (for two) csomagtartójából emelte ki a Bromptont. Csak egyet hozott, pedig hozhatott volna akár hármat, vagy ledöntött üléssel mondjuk hatot. Néhány percben megkaptam a kiképzést a szét/összehajtogatásból, többre nem is volt szükség. Ez a darab egy jobban felszerelt (és így kicsit nehezebb) típus: 2 fokozatú lánc- és hozzá 3 fokozatú agyváltó található rajta, valamint egy kicsit komolyabb ülés. Az össztömeg 13kg körül van, ami a vezess.hu mérése szerint nagyjából fele a Bubiénak, illetve valamivel kevesebb, mint a táskával és minden egyébbel felszerelt öreg TREK.

14120830616794.jpgMéretek egy valódi kerékpárhoz képest. Meglepő a Brompton tengelytávja, amit a váz alá becsukódó hátsó keréknek köszönhet a bringa. A tekerés közbeni vázmerevség-érzést nem tudtam pixelekbe énekelni, de ott azért van némi különbség. Fizika.

 

Próbáltam már pár összehajtogatós kerékpárt, a Brompton tényleg egy más dimenzió ebben a műfajban. A szerkezet merevsége a nagy kérdés, amiben a Brompton nálam jól vizsgázott, sosem éreztem rajta, hogy elhajlik, vagy hogy ez bizony csúful össze fog csukódni alattam. Sok évnyi MTB után persze furák a méretek, a geometria, és azért a merevség is elmarad a klasszikus férfivázas TREK-től, de a fizika ugye makacs dolog, nem várhatunk csodát. Triálversenyre nem ajánlanám, de városi közlekedésre - beleértve a gödrös útszélt, járdára felhajtást és hasonlókat - a Brompton bőven alkalmas. Vagyis arra, amire kitalálták - kicsi, magammal cuccolom, csomagtartóba dobom, villamosra szállok vele, tekerek tovább -, tényleg egy kellemes alternatíva azoknak, akiknél az “igazi” bringa kezelése, tárolása problémás. És akkor nem beszéltünk a Brompton feelingről, mert hogy ezt a bringát hasonló hangulat övezi, mint pl. az iPhone-t: egy tagadhatatlanul jó minőségű termékről beszélünk, amihez egy kis életérzést is csomagol a gyártó. A Brompton ráadásul sokkal kevésbé tömegcikk, mint az iPhone, ezért talán még izgalmasabb egy ilyet birtokolni.

A kicsit hosszas bemutatás után jöjjön az érdemi rész, vessük össze a Bromptont a Bubival és a TREK-kel, a korábbi cikkben már bevezetett - és szerénytelenül elnevezett - magpet-féle hatékonysági index tekintetében!

A tesztmenethez a szokásos környezetet választottam: város, elhanyagolható szinttel (Mátyásföld - Angyalföld viszonylatában). A tempót igyekeztem úgy megválasztani, hogy az a rendes munkábajárós sebességem körül legyen. A méréshez ismét ugyanazt a Garmin Fenix2 GPS-es órát és Garmin pulzusmérőt használtam, mint a Bubi hatékonyságának vizsgálatánál. Hogy ne kelljen lapozgatni, idemásolom a korábbi cikkből az index kiszámításának módját, valamint a Bubi és a TREK 4500 által produkált értékeket:

Az elégetett kalória, valamint a teljes megtett út, adatokból indultam ki (az egyéb apróságok - pl. átlagsebesség - a kalória számításánál már a Garmin lelkében beszámításra kerültek):

  • Elégetett kalória: ezt a Garmin a pulzusszám és a tevékenységtípus (kerékpár) figyelembevételével kalkulálja, figyelembe véve a sebességet, életkort, testtömeget is.

  • A megtett út nem bonyolult, ezt az óra a benne lévő GPS segítségével meglehetősen pontosan rögzíti.

A fenti adatokhoz megálmodtam egy egyszerű képletet: minél nagyobb a végeredmény, a bringa annál hatékonyabb. Az egyszerű képlet csak egyenes és fordított arányokkal kalkulál, nincsenek benne izgalmas állandók vagy logaritmikus torzítások, de én hiszek benne. Így néz ki:

 

[megtett út] / [elégetett kalória/100]

 

 

A Bubin 15.25km-t tekertem, eközben elégett 570 kalória. Az átlagsebesség egyébként 15.9km/h-ra jött ki, amiért azért érezhetően meg kellett dolgoznom. Ez alapján a Bubi magpet-féle hatékonysági indexe:

15.25/5.7=2.67

 

Viszonyítási alapként nézzük a kényelmes, városi közlekedésre gyakran (havi 6-800km) használt öreg TREK 4500 mountain bike-omat. A gumik városra hangolt, középen nem recézett, 4bar körüli értékre fújt darabok. A TREK hatékonysági indexe két hasonló bevetés adataiból (az első otthonról a dolgozóba átlagosan kis - 30m körüli szint - lejtővel, a másik ugyanez visszafelé, 23 illetve 19 km/h körüli átlagsebességekkel):

 

Otthonról dolgozóba, frissen: 12.16/2.29=5.31

Fáradtan haza, kis emelkedővel: 11.97/2.52=4.75

 

Mit tud ehhez képest a Brompton? A 11.89km-es távot 317 kalóriát elégetve sikerült leküzdeni. Az átlagsebességem (auto pause - álló helyzetben az óra is áll) kicsivel a TREK alatt (minimális, -1km/h-s eltérés), de jelentősen a Bubi fölött (+5km/h) alakult. Az átlag pulzusom valamivel a Bubi alatt (130 helyett 127bpm), és jelentősen a TREK-en szokásos 115 körüli érték fölött volt. Ezeket figyelembe véve a Brompton hatékonysági indexe:

11.89/3.17=3.75

Mi derül ki ebből az értékből? Ha ugyanazt a kicsit piknikus alkatú, de azért rendszeresen tekerő polgárt ráültetjük a három különféle bringára, akkor a beleölt energiamennyiségek közötti különbségek azért elég világosan láthatók. A dögnehéz, puffadkerekű Bubi lesz a legkevésbé hatékony, a Brompton ennél jóval szebb értéket mutat. És nem csak a nyers matematika, hanem a szubjektív élmény alapján is azt mondhatom, hogy a Brompton apró kerekei, és hajtogatós váza ellenére is sokkal közelebb áll az “igazi” bringához, mint a Bubihoz.

 

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://zsemlediszno.blog.hu/api/trackback/id/tr246749569

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.