A minap olvasói levelet hozott az internetes világháló szupersztrádájának drótpostája. Feri barátom fakadt ki egy cseppet az M7-est érdekes felfogásban használó embertársaink mutatványain. Az eset bizonyára sokatok számára ismert, de mivel a megoldás még a horizont közelében sem sejlik, úgy gondolom, nem lehet elégszer felemlegetni. Ugyanis mint az Feri írásából is látható, a jelenség nem csak bosszantó, hanem veszélyes is.
Kedves Zsemledisznó!
Mostanában sűrűn járok az M7-es autópályán, és nem tudom megszokni a Székesfehérvár – Budapest közötti szakaszon tapasztalható jelenséget.
Amint megnyílik a harmadik sáv, néhány autós az addig folyamatos haladásra szabályosan igénybe vett szélsőből belibben a középsőbe, és a világ minden kincséért nem hajlandó a párhuzamos közlekedés szabályait alkalmazni.
37. § Közlekedés autópályán és autóúton (2) Az autópályán és az azonos irányú forgalom számára legalább két forgalmi sávval rendelkező autóúton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni. 36. § Párhuzamos közlekedés (1) Olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két vagy több forgalmi sáv van (párhuzamos közlekedésre alkalmas úttest) - a (2)-(4) bekezdésben említett eseteket kivéve - a külső (jobb szélső) forgalmi sávban kell közlekedni. Más forgalmi sávra ráhajtani csak előzés, balra bekanyarodás, illetőleg megfordulás céljából szabad. Az autóbusz öbölt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodósávot, a gyorsító- és a lassítósávot, valamint a kerékpársávot a párhuzamos közlekedés szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. (2) A párhuzamos közlekedésre alkalmas olyan úttesten, amelyen az azonos irányú forgalom számára két forgalmi sáv van, az előzés befejezése után a külső forgalmi sávba vissza kell térni. Ha 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival, motorkerékpárral vagy - lakott területen - távolsági, illetőleg gyorsjáratú autóbusszal a vezető több járművet kíván előzni, megmaradhat a belső forgalmi sávban feltéve, hogy ezzel a mögötte gyorsabban haladó járművek közlekedését nem akadályozza; ha pedig a forgalom olyan sűrű, hogy a külső forgalmi sávba visszatérni nem lehet, a belső forgalmi sávban folyamatosan is haladhat. |
A jobb szélső sáv kilométereken keresztül üres, kedvenceink 120-al utaznak a középsőben. Amikor közepes vagy nagy a forgalom, de még nem telített valamennyi sáv, ezzel gyakorlatilag 2 sávosra szűkítik a Balatonról hazafelé tartó forgalmat.
Alapeset
Gyér forgalomban, szabályosan, jobbra tartva, 130-al közlekedek a jobb szélső sávban. Előttem feltűnik a középsőbe bérletet váltott autóstárs. El szeretnék haladni mellette, de jobbról ugye nem tehetem anélkül, hogy ne esnék az előzési szabályok megsértésének vétségébe. Be kell mennem a legbelső sávba, ami kétszer jár sávváltással, majd előzés után vissza a szélsőbe, ismét dupla flikflakkal.
Ha közben előtörnek népnevelői hajlamaim, akkor egy finom villantással jelzem nemtetszésemet, az esetek 99%-ában eredménytelenül. A cammogók egy része vissza szokott villogni, amint elé kerülök (nekem is van fényszóróm, vazze!), és fel sem fogja, előzés után miért térek vissza a szélsőbe?
Minősített eset 1.
Nagyobb forgalomban, de még mindig nem telített sávoknál a belsőben természetesen 160-as tempóban jönnek a BMW-k, hiszen ezekkel nem lehet lassabban haladni. Ilyenkor felmerül a jobbról elhaladás, mint szabálytalan, de eredményes opció. Ámde mi van akkor, ha középső sávos utazónk megijed a bal tükrében felvillanó szúrófénytől, és úgy dönt, övé a szélső sáv is, mert ott úgysem lehet senki mellette? Marad a fék, sávváltás, kivárás, ismételt sávváltás, mint megoldás.
Minősített eset 2.
Folyamatos forgalom, esetleg egy kis eső a pálya említett szakaszán. Öntudatos sofőrünk keze remeg a kormányon, de azért annyira nem, hogy lehúzódna a szélsőbe, viszont leveszi a gázt 100-110 környékére. Ilyenkor a szélső egy-két kósza kamiontól és 40 éves kispolszkitól eltekintve természetesen még mindig üres, de a középsőben már folyamatos a kocsisor. A belsőben ámokot futnak a fent említett 3 betűsök és magánhasználatba vett céges Audik. Emberünk előtt – természetesen a középsőben – feltűnik agy nála is lassabban haladó, aki azonnali hatállyal megelőzendő. 115-el, a legbelsőben. Kivág, nem gyorsít, viszont már csak a szélső sáv üres. Dilemmák mint fent.
Tegnap este bejött a képbe egy pár rendőrmotoros. Szabályosan az egyébként üres szélsőben, egymás mellett, kényelmes tempóban. Gondolom, még örültek is, hogy nem kell kerülgetniük senkit….
Csak engem zavar ez a középsősávos jelenség?
Ti mit tesztek, amikor utolérek egy ilyen öntudatos cammogót?
Van egyáltalán jó megoldás?
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
randomburvi 2012.09.11. 15:35:52
Megelőz belső sávban, visszaáll elé, lelassít, empírikusan mutatjuk meg a problémát. Ha előzne, gyorsítok.
90%ban megértik. Ha nem akkor jön a mutogatós játék , melyben a következőt próbálom átadni" párhuzamos közlekedés bmeg, menjél ki a jobb sávba"
1. nem megy ki, addig ismétel, amíg ki nem megy
2. kimegy, melléáll és boldog mosollyal gratulál, lájkol.
SylverRat 2012.09.11. 16:30:17
Contear 2012.10.04. 20:29:48
Laccciii 2013.07.12. 00:24:59
Én nem mehetek be a 3. sávba, mert elkap a rendőr és megbüntet, megtette, mert aludtak a középsőben, és egy másik kisteherrel (3,5T alatti kocsival) megelőztük, a rendőr abban a pillanatban kivett minket és egy 3000 HUF-os, un figyelmeztető csekket adott.
Mikor megkérdeztem, hogy mikor nem számít szabálytalannak, ha a külső sávban megyek el mellette, akkor azt mondta, hogy ha elég sokat megyek a külső sávban...
Konkrét információk :)
Egyébként minden szavával egyetértek!
Ilyen esetekben szeretek igen közel elmenni mellettük a külső sávban, mert aranyosak mikor kicsit betojnak :)