HTML

Mi ez?

Zsemledisznó mindenbe beleüti az orrát. Általános blog, hol ilyen, hol olyan tartalommal. Amolyan véleménymondós, de lesz történetmesélés is.
Magpet szerint. Bővebben?

Friss topikok

Linkblog

2012.08.15. 13:17 magpet

Gondolatok a reptéri parkolásról

Megújult a parkolási rend a Liszt Ferenc Repülőtéren. Segítek értelmezni: még pofátlanabb lett a lehúzás. Az alábbi írásban hőbörgés, méltatlankodás, filozofikus merengés, és hogy érdemes legyen elolvasni, tanácsok a lehúzás elkerülésére.

A reptér szóvivőjétől, Hardy Mihálytól (aki joggal pályázhatna a jól csengő „parkolóhely védelmi megbízott” titulusra) megtudtuk, hogy az új rendszer egyrészt korszerű, másrészt nekünk jó. Ja, és el ne feledjem: más európai nagyvárásokban is...

Kíváncsi lennék, próbált-e már Hardy Mihály (és gazdái) 8 embert csomagokkal együtt bepakolni egy kisbuszba? Erre ugye van jó esetben nettó 3 perce. Jó esetben, ha a sorompótól az utasokig sima az út, ha az utasok már kézben szorongatott poggyásszal állnak a járda szélén, ha a bepakolás után a kihajtásig ismét sima az út. Mert ha valaki épp előttem parkol ki/be, kicsit szerencsétlenkedik a sorompónál a jeggyel, akkor máris beleszaladtam a 2000Ft-os parkolási díjba. Aki ezt kitalálta, annak vagy semmi realitásérzéke, vagy az egész rendszer a szimpla lehúzásról szól. Nagyjából biztos vagyok benne, hogy az utóbbi, ugyanis ha egy közepes képességű makákót kiállítunk a placcra egy stopperrel, fél óra nézelődés után ő is megtanulja, hogy az 5 perc ide nem elég.

Vessünk most egy pillantást a reptér parkolási díjaira! Én is ezt tettem tegnap felkészülés képpen, majd kihaladtam a reptérre, hogy elhozzak onnan pár jóembert némi csomaggal. Nézzük, mik a lehetőségek!

1. Beállok a fenti (ún. premium) parkolóba. Ez közel van, kényelmes, viszont ha a gép késik 10 percet, vagy az embereim kicsit sokat várnak a csomagjukra, akkor ott kell hagynom az autómat a parkolási díj fejében. Ha minden simán megy, akkor megúszom mondjuk 2000Ft-ból.

2. Beállok a lenti (ún. terminál) parkolóba. Felsétálok a lépcsőn, várakozom, emberek megjönnek, a cuccokkal lesétálunk a lépcsőn, bepakolunk, fizetés, és huss. Ennek költség-vonzata rendkívül szerencsés esetben ha minden lezajlik 30 percen belül – 800Ft, ellenkező esetben 1200.-, majd finom növekedés. Ebben a parkolóban 10 perc ingyenes. Ez a 10 perc arra elég, hogy egy viszonylag sportos ember leparkoljon, a lépcsőn felszaladva megérintse az épület falát, majd a fizető automata érintésével visszafusson az autójához.

3. Okoskodás. Bevallom, ezt választottam. Volt velem egy kísérő, őt az 5 perces fenti parkolóban kapkodva kilöktem a járműből, majd néztem egy ingyenes várakozó állást. Ilyen persze a reptér környékén nem nagyon létezik. Út szélén, tűző napon, dágványban lehet állni és várni, mondjuk itt. A kísérőnek meghagytam, hogy ha minden szereplőnk rajtra készen áll, akkor csörögjön, én odagurulok, gyors bepakolás, és megpróbálunk beleférni az 5 percbe. Szerencsém volt, sikerült.

Mi van, ha nincs kísérőm, aki telefonálgatással segít? Ebben az esetben félig üzemel a módszer. Megállás a már említett közeli helyen, majd a Flight Radar nevű kis alkalmazás segítségével figyelni vadul a leszálló gépeket. Ha földet ért az áldozat repülője, akkor mondjuk 15 perc múlva átállás a terminál parkolóba. (Azért nem a fenti premiumba, mert erre biztosan kevés az 5 perc.) Utána megint kis szerencse-faktor, hogy odabent minden simán menjen, és kis kapkodással beleférjünk a 800 forintos 30 percbe. Mikor délután egy újabb csapatért kellett visszamennem, immáron kísérő nélkül, akkor ezt a technikát választottam, és bevált. A díj ugyan felugrott 1200Ft-ra, mert egy csomagot elhagyott az Air France, ami okozott egy kis ügyintézős várakozást, de erről nem Hardy Mihály és barátai tehetnek.

Miért jó ez a rendszer? Miért akarják onnan távol tartani az autósokat? Mert a belváros fizető parkolása erről szól, ez rendben is van (most az elméletről beszélek, a budapesti gyakorlatot hagyjuk!) De egy reptéren? Ahol a működés normális, üzemszerű része, hogy az emberek rengeteg csomaggal érkeznek? Vagy ezzel a finom módszerrel próbálják rászorítani az utasokat a szimpatikus reptéri taxi és/vagy minibusz szolgáltatás igénybe vételére? Netán még ennyi finom gondolat sincs a dolog mögött, és a cél az egyszerű és gyors lehúzás? Mint a strandon, ahol a büfében az egekbe árazzák a portékákat, mert a kedves vendég nem mehet ki, és ha nem akar szomjan pusztulni, akkor vásárolni fog. Vagy issza a hűtőtáskából a már régen megmelegedett üdítőjét. A reptéren mintha ez lenne az üzleti modell: úgyse tud máshol parkolni a köcsög, vegyük el gyorsan a pénzét!

Az egész pofátlan lehúzás, és az előle való menekülés közben nem vendégnek vagy ügyfélnek éreztem magam a reptéren, hanem prédának. A dolog szólhatna egy vidám hangulatú utazásról, rég nem látott ismerősök fogadásáról. De nem, itt kapkodni kell, résen lenni, embert és csomagot ipari tempóban vagonírozni.

És akkor most röviden egy kis olcsó demagógia, csak hogy a Levegő Munkacsoport is mellém álljon (a fenének se hiányzik!): ha a reptér lenti (terminál) parkolójában azt mondanák, hogy az első óra ingyenes, utána óránként 400Ft, akkor senki nem szarakodna a különféle trükkökkel. A reptér zsebében a nulla helyett landol 400Ft, az utas és kísérője boldogan távozik. Nem mellékesen pedig a reptér 1-2km-es körzetében cirkuláló, búvóhelyet kereső, hőségben-fagyban motort járató járművek füst nélkül, álló motorral várakoznának a parkolóban.

Persze lenne egy kör, akinek nem tetszene a reptéri parkolás normalizálása. Azok a vállalkozások, akik épp erre a szemétségre alapozzák működésüket: a reptéri parkolás üzletág lett. (Tegyük hozzá gyorsan: joggal, mert egy létező igényt szolgálnak ki. Az igazi felelősök azok, akik ostoba lépéseikkel ezt az igényt egyáltalán életre hívták.) A környéken, aki csak teheti, felszór murvával egy placcot, majd a reptéri áraknál alacsonyabb áron - ami ugye nem nehéz feladat - parkolást és hozzá transzfert kínál. Mókás volt látni, hogy a fentebb linkelt várakozó pozícióban bőven akadtak ilyen járművek is a telefon csörrenését figyelők sorában.

Konklúzió? Majd mindenki magának. Nekem egyszerűen fáj, hogy itt, az ország egyik kapujában is az ostoba, rövid távú gondolkodást mutató, lehúzáson alapuló „vendégszeretet” dívik.

Szólj hozzá!


A bejegyzés trackback címe:

https://zsemlediszno.blog.hu/api/trackback/id/tr834713620

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása